13 Mac 2011

Pesan Ibu




Suatu hari, kelihatan seorang pemuda tergesa-gesa memasuki sebuah restoran kerana kelaparan sejak pagi belum sarapan. Setelah memesan makanan, seorang kanak-kanak penjaja kuih menghampirinya, "pakcik, beli kuih pakcik, masih panas dan enak rasanya!"

"Tidak Dik, saya mau makan nasi saja," kata si pem...uda menolak.

Sambil tersenyum kanak-kanak itu pun berlalu dan menunggu di luar restoran. Melihat si pemuda telah selesai menyantap makanannya, kanak-kanak itu menghampiri lagi dan mempromosikan lagi kuihnya. Si pemuda sambil beranjak ke cashier hendak membayar makanan berkata, "Tidak Dik, saya sudah kenyang."

Sambil terus mengikuti si pemuda, kanak-kanak itu berkata, "Kuihnya boleh dibuat ole-ole untuk keluarga dirumah pakcik."

Dompet yang belum sempat dimasukkan ke poket pun dibukanya kembali. Dikeluarkannya dua ringgit dan ia memberikann kepada kanak-kanak penjual kuih. "Saya tidak mau kuihnya. wang ini anggap saja sedekah dari saya."

Dengan senang hati diterimanya wang itu. Lalu, dia bergegas ke luar restoran, dan memberikan wang pemberian tadi kepada pengemis yang berada di depan restoran. Si pemuda memperhatikan dengan terkesima. Dia merasa hairan dan sedikit tersinggung. Ia langsung menegur, "Hai adik kecil, kenapa wangnya kamu berikan kepada orang lain? Kamu berjualan kan untuk mendapatkan wang. Kenapa setelah wang ada di tanganmu, tetapi kamu berikan kepada pengemis itu?"

"pakcik, saya mohon maaf. Jangan marah ya. Ibu saya mengajarkan kepada saya untuk mendapatkan wang dari usaha berjualan atas jerih payah sendiri, bukan dari mengemis. Kuih-kuih ini dibuat oleh ibu saya sendiri dan ibu pasti kecewa, marah, dan sedih, jika saya menerima wang dari pakcik bukan hasil dari jualan kuih ini. Tadi pakcik cakap, wang sedekah, maka wangnya saya berikan kepada pengemis itu."

Si pemuda merasa takjub dan menganggukkan kepala tanda mengerti. "Baiklah, berapa banyak kuih yang kamu bawa? Saya borong semua untuk ole-ole." Si anak pun segera mengira dengan gembira.Sambil menyerahkan wang si pemuda berkata, "Terima kasih Dik, atas pelajaran hari ini. Sampaikan salam saya kepada ibumu."

Walaupun tidak mengerti tentang pelajaran apa yang dikatakan si pemuda, dengan gembira diterimanya wang itu sambil berucap,

"Terima kasih, pakcik. Ibu saya pasti akan gembira sekali, hasil kerja kerasnya dihargai dan itu sangat berarti bagi kehidupan kami."

2 Komentar:

~KemarukCinta~ berkata...

Itulah tanda seorang anak yang patuh..mendengar kata ibunya.

Ana Iz tHE bESt berkata...

sungguh bijak kanak2 itu

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Macys Printable Coupons